Kritiseret rejsekort erstatter periodekort af pap

Over halvdelen af de rejsende er utilfredse med at skulle checke ind og ud, når de bruger offentlig transport. Det viser en tilfredshedsundersøgelse i 2016 fra Rejsekort. FOTO: Lærke Weensgaard

Sydtrafik har stoppet salget af periodekort af pap. I stedet skal de rejsende nu have pendlerkort. Denne ændring er Sydtrafik blevet kritiseret for, og det er især de ældre borgere, der er bekymrede.

Af Lærke Weensgaard

Nu skal pendlere huske at checke ind og ud, hver gang de tager bussen til skole eller arbejde. Salget af periodekort af pap til Sydtrafiks busser stoppede d. 30. september. I stedet skal de rejsende nu have et pendlerkort, der er et plastikkort, som minder om et rejsekort. Passagerpulsen, der er den del af Forbrugerrådet Tænk, der beskæftiger sig med den kollektive trafik, har tidligere rejst kritik af Sydtrafik. Trafikselskabet vil have de rejsende til at checke ind og ud med pendlerkortet, ligesom man kender det fra rejsekortet.

Kritikken fra Passagerpulsen gik på, at Sydtrafik forvirrede pendlerne. Som det eneste trafikselskab i landet har Sydtrafik valgt, at man skal overføre check-ind systemet fra rejsekortet til pendlerkortet. Det betyder, at pendlere fremover skal checke ind og ud hver gang, de tager bussen i stedet for blot at have periodekortet liggende i tasken.

Sydtrafik afviser kritikken
Afdelingsleder for kunder og marked ved Sydtrafik, Jette Lauridsen, ser ikke noget problem i det:

”Vi synes, det giver mest mening, at vores kunder ikke skal forholde sig til, hvilken type rejsekort de rejser på. De skal blot huske at checke ind og ud af bussen,” skriver hun i en mail.

Desuden giver det også Sydtrafik mulighed for at finde ud af, hvor mange passagerer der er på de forskellige busafgange. På den måde giver check-ind systemet trafikselskabet viden, som kan bruges til at forbedre køreplanerne, skriver Jette Lauridsen.

De ældre er bekymrede
For at lette overgangen til pendlerkortet har Sydtrafik åbnet nye midlertidige salgssteder i Fredericia, Vejle og Kolding. Ved salgsstedet på Fredericias banegård møder medarbejder Camillia Lund Møller mange rejsende, der oplever problemer. Det er særligt ældre borgere, der ikke har nem adgang til computer, der kommer ind for at få hjælp, og de er bekymrede:

”Salgsstedet er kun en midlertidig løsning, og der er mange, som ikke ved, hvad de skal gøre, når det ikke er her mere,” siger Camilla Lund Møller.

Sydtrafik er opmærksomme på de ældre, mener afdelingsleder Jette Lauridsen. Der kan overføres penge til kortet på de faste salgssteder, og trafikselskabet er villige til at vise, hvordan man kan tanke kortet op på en computer, hvis man har brug for hjælp, skriver hun.

Tre erstatninger for periodekortet
I stedet for det klassiske pap-periodekort kan de rejsende vælge i mellem tre nye kort. Enten et pendlerkort, hvor man til en fast pris kan rejse ubegrænset på en bestemt strækning. Man kan også vælge at få et rejsekort med pendler kombi. Det er et almindeligt rejsekort, hvor man kan optjene rabatter, mens man samtidig kan køre ubegrænset på en bestemt strækning ligesom med pendlerkortet. Vil man ikke have et rejsekort, kan man få et periodekort på Sydtrafiks app.

I lydklippet herunder kan du høre Camilla Lund Møller fortælle om de problemestillinger, de rejsende kommer ind med på Sydtrafiks midlertidige salgsted på  banegården i Fredericia: