Fagligheden på skolerne i Fredericia skal løftes

Foto: Scanpix

Folkeskolerne i Fredericia klarede sig sidste år dårligere end forventet ved 9. klassernes afgangsprøve. David Gulløv, byrådsmedlem for De Konservative, mener, at co-teaching skal vende denne kurs. Ekspert gør opmærksom på, at co-teaching skal anvendes med omhu.

Af Frederikke Dammark

”Vi er nødt til at afprøve nye metoder, hvis vi skal løfte skolerne.” Det udtalte David Gulløv, spidskandidat for De Konservative i Fredericia, i sidste uge til Fredericia Dagblad. Metoden, han mener, der skal anvendes, er co-teaching.

Oprindeligt indebærer co-teaching, at der er to undervisere i en klasse i stedet for en. Det er ofte en underviser og en specialpædagog.

Lektor i pædagogik ved Professionshøjskolen Metropol Andy Højholdt, der har udgivet bogen ’Co-teaching’, fortæller, at forskning viser, at co-teaching netop kan være med til at gøre eleverne fagligt stærkere.

Altafgørende at underviserne kan samarbejde

Men selvom metoden kan løfte det faglige niveau blandt eleverne, mener Andy Højholdt, at man skal være meget opmærksom på undervisernes samarbejde.

”Hvis man bare sætter to undervisere ind i en klasse, som ikke kan samarbejde, så risikerer man at skabe et dårligere læringsmiljø for børnene,” siger Andy Højholdt.

Andy Højholdt mener, at man skal starte ved undervisernes samarbejde. Han påpeger, at ikke alle underviserer ved, hvordan man samarbejder i en undervisningssituation, og at samarbejdet er altafgørende for, om læringsmiljøet er godt.

Co-teaching er ikke særligt udbredt i Danmark, men Undervisnings Ministeriet har de sidste tre år forsøgt sig med en pulje, som har givet kommuner tilskud til at forsøge sig med co-teaching. I alt har 24 kommuner gjort brug af puljen.