Brugtvognsforhandler trækker mistillids håndbremsen

“Hver dag sælger vi fem til seks biler, og hver gang skal vi huske på, at det er en stor beslutning,” siger Jon Slot Hansen, medejer af Kraft Biler
Foto: Trine Marie Vestergaard

Undersøgelse blandt danskere viser, at tilliden til bilforhandlere er sparsom, men hos Kraft Biler i Fredericia er troværdigheden fra kunderne en vigtig del af salget. Dette gav pote tirsdag den 3. Oktober, da de modtog tre nomineringer ved Auto Awards.

Af Trine Marie Vestergaard

På Trustpilot.dk ses det, at Kraft Biler i Fredericia svømmer i gode anmeldelser. Så gode at de i år er blevet nomineret til tre priser ved Auto Awards. Men troværdigheden til bilforhandlerne følger ikke med i salget, for når det kommer til tillid, ligger forhandlerne solidt placeret i bunden af skalaen.

Et udsyn til cirka 280 polerede brugtvogne og en luft præget af bilolie, er hvad du møder hos Kraft biler i Fredericia. Bag glasvinduerne sidder Jon Slot Hansen. Han er medejer og stolt, for nomineringerne til Auto Awards er et eksempel på, at tilliden til bilforhandlerne findes, faktisk i bedste velgående. Og Jan Slot Hansen ved hvorfor.

”Vi hilser altid på kunderne, og spørger om de skal have hjælp. Hvis de gerne vil gå rundt og kigge alene, skal vi ikke bombardere dem med spørgsmål. Vi skal ikke bare have et salg, vi skal have et salg, fordi en kunde gerne vil have en af vores biler,” siger han.

Troværdighed ender som bundskraber

Bilforhandlerne ligger i bunden på en 24. plads på listen over troværdige faggrupper.
Grafik: Radius kommunikation

Trods Kraft Bilers gode ry, er det ikke en generel tendens på området. For på en skala fra 1 til 5 ligger bilforhandlerne næsten helt i bund på 2.37. Sådan lyder tallene i 2017, og cirka samme placering har de haft siden Radius Kommunikation i 2012 begyndte at lave statistikker over befolkningens tillid til bestemte fagområder.

”På samme måde som alle andre erhverv, drejer det sig om, at man skal holde det man lover. Man skal sørge for at give en klar pris, holde aftaler, forklare hvad der er objektivt er bedst for bilen. Biler er meget dyre, og det er en stor beslutning for kunden. Derfor skal de føle at de ikke får påtvunget sig et køb,” siger Nicolaj Taudorf Andersen, Senior Partner i Radius kommukation.

Undersøgelsen bygger på om deltagerne synes faggrupperne gør deres arbejde godt nok, og er et repræsentativt udsnit på 2037 deltagere. Modsat bilforhandlerne i bunden ses læger og sygeplejesker i toppen af skalaen. Men Jon Slot Hansen kan godt sætte sig ind i undersøgelsen, og de udfordringer bilforhandlerne skal kæmpe for at indvinde.

”Jeg kan godt forstå den undersøgelse, for i alle brancher er typerne, der skaber mistillid. Det er ofte de dårlige historier, der bliver fortalt,” siger Jon Slot Hansen og tilføjer: 

”Jo mere en sælger presser på, jo mere utroværdig fremstår han. Det skal være kundens beslutning, om han vil have bilen eller ej,” siger han.

Awards kan være på vej til Fredericia

Men nomineringerne er ikke kommet af sig selv. Alle har kunnet indstille landets bilforhandlere i 22 forskellige kategorier. En jury vil sammen med folkets stemmer bestemme årets vindere.  

”Vi har ikke været nomineret før, og vi har ikke selv haft noget med indstillingerne at gøre. Jeg tror ikke, at brugtvognsforhandlere er blevet nomineret til tre kategorier på én gang før. Det er vi virkelig glade for,” siger Jon Slot Hansen.

Det hele løber af stablen den 28. November i Cirkusbygningen i København.

Til slut ser Jon Slot Hansen en anmeldelse på Trustpilot.dk fra en utilfreds kunde. Han ville købe en bil, men en anden var kommet ham i forkøbet.

”Sådan går det, det kan vi ikke tage højde for,” siger Jon Slot Hansen og tilføjer:

”Man kan altid gøre det bedre, men vi er utrolig opmærksom på, at folk skal føle at de får en god service.”