Jobcentret sætter kommunikationen i fokus

Jobcentret i Fredericia har længe haft udfordringer i kommunikationen med borgerne. Det skal ekstra midler gøre noget ved. FOTO: Trine Marie Vestergaard

Formand for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget i Fredericia Kommune, Marianne Thomsen (SF), vil på baggrund af det nye budgetforlig styrke kommunikationen endnu mere mellem borgere og byens jobcenter.

Af Asbjørn Højris Schmidt

Arbejdsmarkedsområdet har fået tilført ekstra fem millioner kroner i budgetforliget for 2018, hvor det især er service til borgerne, der er i fokus. Borgere har i flere år berettet om lange svartider, skift mellem sagsbehandlere og aflysning af møder helt op til et kvarter før aftalt tidspunkt. Det skal der laves om på, hvis man spørger formand for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, Marianne Thomsen (SF):

”Det er borgerne, vi fokuserer på. Vi har taget til os, at borgerne længe har været frustreret over sene tilbagemeldinger. Der skal derfor nu svares inden for to dage ved personlig kontakt.”

Kommunikationen skal styrkes

Marianne Thomsen er klar over, at der i noget tid, og på baggrund af borgernes udtryk, har været en udfordring ved jobcentret. Det er derfor, der nu er tilført ekstra penge til arbejdsmarkedsområdet. Det er dog ikke en dækkende løsning, hvis man spørger spidskandidaten for Dansk Folkeparti i Fredericia, Karsten Byrgesen:

”Det er en kommunikationsudfordring. En budgettering af flere penge, som vi har set i forliget, er derfor, efter min mening, ikke en løsning, der kan stå alene.”

Han mener, at eksempelvis et kommunikationsseminar kan være med til at styrke de ansatte i deres arbejde med borgerne. Marianne Thomsen mener, at pengene giver et kraftigt skub til de indsatser, de allerede har sat i gang. Herunder at klæde de ansatte på til at forbedre kommunikationen, som Karsten Byrgesen efterlyser:

”Vi har i løbet af 2017 sendt de ansatte på kommunikationskurser. Det er også noget af det, de ekstra midler skal gå til i fremtiden.”

Derudover skal pengene eksempelvis gå til de socialøkonomiske virksomheder, der tager hånd om de borgere, der har brug for en langsom start tilbage på arbejdsmarkedet.

Forretning frem for borger

Karsten Byrgesen mener, at man i jobcentret har haft fokus på eksempelvis driften i modsætning til at skabe den bedst mulige oplevelse for borgerne:

”Jeg mener, det er en holdningsændring, der skal til. Der skal være mere fokus på borgerne, end at det er en rentabel forretning, man kører.”

I det mener han, at det i lang tid har skullet se økonomisk godt ud udefra. Marianne Thomsen er dog ikke enig i dette. Hun mener, at man altid har haft borgerne i fokus og tilføjer, at en god økonomi kommer borgerne til gode:

”Det er en bunden opgave at hjælpe borgere tilbage i eller tættere på job. Når en borger kommer i arbejde, går overførselsudgifterne ned. I tider som nu, hvor virksomhederne ansætter på kraft, falder ledigheden og det gavner kommunekasserne og giver råderum til f.eks. mere velfærd, som det er set i årets budgetforlig.”

Fuldtidsledigheden på 4,6 procent i Fredericia Kommune ligger stadig over landsgennemsnittet på 4,1 procent. Et tal der dog de sidste mange år har været faldende.