Toilettrængende togpassagerer skal bruge telefonen

Toiletterne på Fredericia Banegård er blevet moderniseret, så man kun kan betale med en mobiltelefon. Det er ikke alle, der er lige begejstrede for den nye betalingsmetode. FOTO: Frederik Svaneborg

Har du en telefon kan du komme på toilettet, har du ikke må du holde dig. Det er konceptet på DSBs nye toiletter på Fredericia Banegård. Selvom løsningen er smart og nem for de fleste, har toiletløsningen også sine begrænsninger.

Af Andreas Mortensen

Det er slut med at betale med mønter, hvis man har brug for at lade vandet på DSBs toiletter i Fredericia. Her, og på 30 andre stationer, har DSB renoveret toilettet, og lanceret et nyt toiletkoncept. I stedet for at aflevere en flad femmer, skal man nu sende en sms til DSB. Prisen er fortsat den samme, og når DSB efter 15 sekunder låser toiletdøren op, trækkes pengene automatisk over telefonregningen.

Men er konceptet helt så smart og enkelt, som det umiddelbart lyder til? Vest for Bæltestedet sendte torsdag formiddag en reporter til Fredericia Banegård, for at finde ud af, hvad fredericianerne egentlig synes om deres nye, moderne toiletløsning.

De ældre har det svært

På Fredericia Banegård har man tre toiletter. Eller det havde man indtil DSB besluttede sig for at ændre deres toiletstrategi. To af de tre toiletter er nemlig aflåst, og på dørene hertil mødes de rejsende af skilte, der henviser til den midterste dør, og det eneste toilet, der er funktionsdygtigt.

Her skal de rejsende forholde sig til informationer, men Birthe Petersen, der er pensionist og fredericianer føler ikke, at den nye løsning er optimal, og særligt ikke for hendes generation:

”Jeg synes, det er en forkælet og besværlig løsning. Der er mange ældre, som mig selv, der har svært ved at bruge deres mobiltelefon eller slet ikke har en,” siger Birthe Petersen.  

Hun roser dog i samme ombæring DSB for at have lavet en god og overskuelig vejledning, men understreger endnu en gang, at løsningen ikke er hensigtsmæssig for de ældre borgere. På vejledningen står der udførligt beskrevet, hvad man skal skrive i den sms, der skal sendes til DSB, og samtidigt hvor længe man kan forvente der går, før døren åbner. Derudover informeres man også om, hvordan DSB trækker betalingen for toiletbesøget.

Toiletter for dansktalende

Netop informationssedlen er gjort nem, overskuelig og så pædagogisk som overhovedet muligt. Hvis man altså forstår dansk. For reportagen tager nemlig en uventet drejning, da et forsøg på at få en reaktion fra en kvinde ender med at udstille et punkt, hvor DSBs strategi har slået fejl.

Kvinden snakker nemlig ikke dansk, hvilket betyder, at hun hverken forstår de sedler, der henviser til brug af det nye toiletkoncept, eller den ellers ganske udmærkede, vejledning til brug af toilettet. I fællesskab bliver døren til toilettet åbnet, og DSBs koncept bliver testet af redaktionen selv.

Da den nu tydeligt lettede kvinde igen træder ud af toilettet, får hun på en blanding af dansk og engelsk udtrykt sin frustration over konceptet, som hun ikke havde forstået, hvis hun ikke havde fået hjælp.

Smart at småmønterne udfases

Endnu en ældre fredericianer, pensionisten Åge, inspicerer nysgerrigt DSBs nye toiletløsning, som han ikke har set, før han denne morgen er stødt på den. Men modsat hans medfredericianer Birthe Petersen, er Åge ganske begejstret for den nye løsning.

”Det synes jeg er smartere end det med mønterne. Der er næsten ingen, der render rundt med småmønter på sig længere,” siger Åge.

Han giver dog Birthe Petersen ret i, at konceptet ikke er hensigtsmæssigt, hvis ikke man er i besiddelse af en mobiltelefon.

De to toiletter, der førhen blev brugt på Fredericia Banegård er dog stadig funktionsdygtige. De skal fremadrettet dog kun bruges i nød, så det nye toilet, der henvender sig til begge køn, til hverdag er det eneste toilet på Fredericia Banegård.